Marstrands havshotell - Ren och skär lathet tog udden av den annars trevliga kvällen

Restaurangrecensioner / Marstrand Havshotell, allergi, meny, mjölkfritt, storkök / Permalink / 0
Förra veckan var jag på konferens med jobbet på Marstrands havshotell. Jag måste ärligt erkänna att jag blivit lite färgad av tidigare riktigt dåliga upplevelser i samband med konferenser så numer tycker jag mest att det är jobbigt att åka iväg.
 
Marstrands havshotell ligger precis vid vattnet med fantastiskt utsikt. Rummen var stora och rymliga, deras spa som vi hade förmånen att utnyttja på kvällen var riktigt trevligt. Det är så synd att även hotell som verkar och utger sig för att vara högklassiga ändå ofta misslyckas med att leverera på en hög servicenivå hela vägen.
 
Vi fick en förbeställd tvårättersmeny på kvällen där allergier hade meddelats i förväg. Till förrätt fick vi allergiker (alla fick samma) en rödbetskaka med majonäs och någon typ av rostad lök, vilket var riktigt gott. Den ordinarie maten var dock pilgrimsmusslor så jag måste erkänna att jag blev lite besviken eftersom jag älskar pilgrimsmusslor. Förrätten får ändå absolut godkänt för att vara allergivänlig.
 
Till huvudrätt blev vi serverade två sorters lamm. Grillad lammentrecote och bringa smaksatt med gul lök, och timjan, bakad sparrispotatis, haricots verts, röd morot, friterad svartkål samt sky kokt med dragon och rosmarin. 
 
När jag hade fått maten och börjat äta några tuggor kommer kyparen ut och påpekar att den långbakade lammbringan stekts i smör och frågar om det är ok eller om jag vill att de ska byta ut min portion. Eftersom jag inte tål smör säger jag att jag gärna vill att de byter ut rätten. Efter liten stund kommer de tillbaka med samma tallrik där de helt enkelt bara lyft bort den smörstekta köttbiten. När jag säger till kyparen igen verkar han inte omedveten om att jag bara fått tillbaka samma tallrik och frågar igen om jag vill ha en ny. Först när alla andra nästan har ätit upp sin mat får jag min nya portion, den här gången på en helt ny tallrik.
 
Jag förstår att misstag sker och att det ibland händer att det slinker ut något till någon som inte tål det. Det jag inte förstår är hur man har mage att först poängtera att personen ifråga har fått fel mat utan att faktiskt göra något åt det. Hade det inte spelat någon roll hade jag ju bara kunnat låta bli att äta just den köttbiten.
 
Verkligen synd att en i övrigt bra restaurang inte har större respekt för att vissa människor kan bli allvarligt sjukt till följd av deras agerande. Mycket tråkigt och jag hoppas att ingen annan råkar ut för samma lathet.
 
Maten i övrigt var god och kändes vällagad men var kanske ingen gastronomisk sensation för den som är ute efter sådana.
 
Betyg: 2/5 Jag tycker helt enkelt inte att det är ok att vara lat på kundens bekostnad.
Till top